zaterdag 7 maart 2009

MS Vacationer

01-06-2009
Op Kustvaartforum komt 'Zeekastelen dit verhaal tegen dat we de oprechte 'Vacationer'liefhebber niet mogen onthouden!
Nog veel meer foto's , vragen en antwoorden. Maar de hamvraag; Hoe heet de Kapitein die staat op de foto in Toulon?
Dat weten we inmiddels het is Piet Buitelaar.
Mail als je nog meer over dit voor Nederland legendarische cruise schip weet!
27-05-2009
Dat heb je als je je zolder opruimt, kom je nog eens onverwachte zaken tegen. Wat was er gebeurd? Op Sardininïe zouden we een week blijven en daar de luxe genieten van een mooi hotel waar ook allerlei beroemdheden zouden overnachten. Duur, maar voor die ene week hadden wij zoiets van -het moet maar kunnen-. Het hotel waar we na een uur per taxi door de maisvelden werden afgeleverd was echter heel wat anders dan dat wat wij mochten verwachten. Een soort boerenschuur, toilet buiten tussen het mais, geen stromend water en tot overmaat van ramp geen electriciteit, waardoor er geen thee of koffie was te krijgen laat staan een andere of alcoholische versnapering! Na één nacht slapen besloten we terug te gaan naar de boot. Daar kon weer van alles geregeld worden. "Kom maar bij ons", sprak de kapitein, "je gaat gewoon weer met ons mee verder. Alleen, de boot vertrekt op 12 uur stipt, want dan komt de loods aan boord". Eén van ons moest dus terug naar het hotel de koffers ophalen en uitchecken. Maar daar was maar anderhalf uur voor beschikbaar. De chauffeur in de taxi sprak geen engels en ik geen italiaans. Probleem! El barco a media hora probeerde ik nog, maar dat leek natuurlijk nergens op. Kleren in de koffers gestopt, terug en maar op dat horloge kijken en de chauffeur aanmoedigen alle regels te overtreden. Bij de laatste toet van de boot zette ik voet aan boord, op de valreep gehaald! De gasten die ons die morgen voor een week hadden staan uit te zwaaien verwelkomden ons met een breed: "Vliegt dat om hé zo'n week", en ook het feit dat onze pyama's waren achter gebleven in het hotel gonsden over het dek! Net een klein dorp, zo'n schip.
Daarom dus dat we gevraagd hadden die hotelkosten terug te betalen, wat ook heel keurig door Vacation Liners werd afgehandeld. Goed schip, goede service. Maar wie weet nu toch de naam van die kapitein van toen? Laat het Zeekastelen even weten!

Schip: VACATIONER
Eigenaar : Vacation Line B.V., Rotterdam
Beheer : Belair B.V.
Werf : Werf "De Merwede" v/h van Vliet & Co. / 601
Bouwjaar : 1971
Indienst : 1982
Brt : 2430
Nrt : 2047
Draagv. : 1680
Lengte : 76,82 meter
Breedte : 13,06 meter
Holte : 7,50 meter
Vermogen : 1.800 pk
Snelheid : 12,5 knoop
Imonummer : 7038214
Roepsein : PIDP
Tewater : 18-11-1970
Laatst bekend: Coral Princess


Het begin





De Coral Princess wordt als laatste naam gegeven aan de Vacationer. De plaatjes en afkomst van deze Coral Princess laten naar mijn bescheiden mening een ander schip zien. Of toch niet? Wie helpt?
Een foto van de oude werf 'Welgelegen' te Harlingen waar de Vacationer in de jaren 80 tot Cruise schip werd herbouwd.




Waar gingen we naartoe? Naar de Middenlandse Zee, Cruisen in de Zon. Start in Toulon, dan door naar Palma de Mallorca, door naar Menorca, verder naar Sardinië en
Corsica en tenslotte weer afmeren in Toulon. Met de bus naar Nederland.
De Cruise start op 21-07-1983 en duurt met onderbrekingen op Mallorca, Sardinië en Toulon tot 20-08-1983.




De Vacationer na de verbouwing te Harlingen in 1982 bij aankomst te Delfzijl.




Doorstart en einde.












via kombuispraat leren we het volgende 



VACATIONER
Eigenaar : Vacation Line B.V., Rotterdam
Beheer : Belair B.V.
Werf : Werf "De Merwede" v/h van Vliet & Co. / 601
Bouwjaar : 1971
Indienst : 1982
Brt : 2430
Nrt : 2047
Draagv. : 1680
Lengte : 76,82 meter
Breedte : 13,06 meter
Holte : 7,50 meter
Vermogen : 1.800 pk
Snelheid : 12,5 knoop
Imonummer : 7038214
Roepnaam : PIDP
Tewater : 18-11-1970
Proefvaart: 00-02-1971
Indienst : 05-03-1982

Eerst:
1971 / Kieler Förde
1971 / Craigavon
1972 / Kieler Förde
1972 / Nassau
1978 / Nassau I
1980 / Nassau

Mutatie:
1986 / CARIB VACATIONER
Exploitatie Maatschappij Kuminaine B.V., Willemstad/NA
1994 / CARIB VACATIONER
Cariva Inc. N.V., Willemstad/NA

Bijzonderheden/historie:
1982 verbouwd van containerschip tot cruiseschip bij Scheepswerf Welgelegen B.V., Harlingen
30 juni 1986 te Delfzijl executoriaal verkocht aan Nederlandse
Scheepshypotheekbank
volgens Loyds is dit de eigeaar:

Company Full Name Cariva Inc NV
Company Short Name CARIVA
Address Pietermaaiplein 23, Willemstad, Curacao, Netherlands Antilles.
Location Netherlands Antilles
Company No 1198871
Phone Web
Fax Email


Vessel Name CARIB VACATIONER LR/IMO Ship No 7038214 Call Sign PJCY
Flag Netherlands Antilles Port of Registry Willemstad Status In Service / Commission
Official No 1986-C-1113 Group Beneficial Owner Unknown Location
MMSI No Shipmanager Cariva Location Netherlands Antilles
Shiptype Passenger/Cruise Operator Cariva Location Netherlands Antilles
IMO Company No (DOC) 9991001 DOC Company Unknown Location
IMO Registered Owner No 1198871 Registered Owner Cariva Location Netherlands Antilles




Commercial History
Date Name Flag Owner Country Operator Country Manager Country Registered Owner Country Sale Price US$
1994-99 Cariva Netherlands Antilles
1994-99 Cariva Netherlands Antilles
1994-99 Cariva Netherlands Antilles
1989-06 Unknown
1986-00 CARIB VACATIONER
1982-00 Vacationer
1980-99 Netherlands Antilles
1980-99 Kuminaine Exploitatie Netherlands Antilles
1980-00 Nassau
1978-00 Nassau I
1972-00 Kieler Forde
1972-00 Nassau
1971-00 Kieler Forde
1971-00 Craigavon

Verkocht en toen wat? Toch de Coral Princess? Dan werd zij de Universal Summit in 1990. Veranderde weer van naam van Cora Princess naar Millennium Queen in 1999. Ze deed korte Casino-gok-reisjes in de Oost en werd in 2000 opgelegd in Malaysia. Ze werd tot schroot verwerkt in Alang in 2001. Of het echt de Vacationer betreft moet worden uitgezocht. Is de Vacationer schroot? De tijd en internet zullen het leren! Zeekastelen wacht uw antwoord af!





Reiskrant VAKANTIE PLANNEN Met de Vacationer kan ook de gewone man zich een luxe zeereis veroorloven door NICO VAN DER ZWETSLOTENMAKER EEN CRUISE VOOR JAN MODAAL


D MALAGA, zaterdag E CRUISE, het luxe zeereisje, is allang niet meer het exclusieve brokje lekkers van lieden wier bankrekening het begrip van normale mensen vele cijfers te boven gaat. Ook in dit bedrijf voltrekt zich de kentering om eveneens de zogenaamde lagere rangen van de maatschappij eens voor een schappelijk prijsje in de boot te nemen.


.Vooral Oosteuropese ondernemingen zijn zo dol op onze harde valuta dat ze de concurrentie graag aandurven. Maar ja, een Russisch sprekende kapitein is niet ieders ideaal van zonder taalproblemen vakantie vieren. Men ziet graag een rondborstige Hollandse zeeman op de brug die over 'oorlam' spreekt als hij een borrel bedoelt en van 'raasdonders' rept terwijl de landrot meent capucijners op zijn bord te vinden. •„Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg," is een goed vaderlands gezegde, al heeft het wel even geduurd voordat deze kreet een beetje aansloeg in het cruisewereldje, dat het levenslang leek te kunnen uithouden op het recept van iedere avond een andere smoking en de kapitein in gala-uniform als opener van het bal met de dames in het lang. Dat kan nog wel, zulke cruises zijn er nog steeds en er is niks op tegen ook, behalve dan dat er aan deze dagelijks terugkerende verkleedpartij een prijskaartje hangt waarvoor de gemiddelde toerist vijf keer twee weken naar Spanje kan. Een cruise beneden de duizend gulden. Het valt moeilijk" zo'n wens in de dikke stapels folders en brochures staande te houden. Want wat is vandaag nog een één met drié nullen als je je al reizend op 'de Middellandse Zee een wéék eens helemaal wilt laten verwennen? En toch kan het. Zelf meegemaakt vorig jaar. Met het Nederlandse motorschip Vacationer. Vertrek uit Malaga en dan via Gibraltar, Portimao, Sevilla en Tanger weer terug. En omdat het toen allemaal nog een beetje op gang moest komen was bij de prijs van ƒ 999 de vliegreis nog inbegrepen ook. Dit jaar, nu de reisorganisatie NRV Holiday zich met het wel en wee van de Vacationer heeft belast en zelfs plannen heeft voor de bouw van nog zo'n schip, wordt het drukker

Vakantie per cruise? Dat leek., alleen iets voor de upper ten, de, high society, de beautiful people. De rijkelui, dus. Maar net als bij tennis, golf en hockey heeft de nivellering toegeslagen. Ook voor Jan met de pet is er nu een cruise. Een
Nederlands schip is beschikbaar: de Vacationer. Onze verslaggever vond het buitengemeen 
gezellig.
■ Met het Nederlandse motorschip Vacationer kan tegenwoordig een goedkope cruise worden gemaakt. Vertrek uit Malaga en dan via Gibraltar, Portimao, Sevilla en Tanger weer terug. ■ Twee Rotterdammers zorgen in ruil voor een gratis reis voor de muzikale bijdrage. Vervolgens gaat zelfs de kapitein arm in arm met het gewone volk.

Gezellig
Maar ik stak van wal voor nog geen duizend piek en met een dertig koppen tellende bemanning die slechts voo»- veertig passagiers had te zorgen, zodat we bijna een op een liepen om in autotermen te spreken. Kan dat echt wat wezen? Een cruise voor die prijs? Dan zal er wel van alles aan mankeren. Mis, er mankeert niets aan. Ik heb het nog nooit zo gezellig gehad. Het is heel wat anders om met de kapitein 's middags om vijf uur aan de bar rustig een slok (slechts ƒ 1,75 trouwens) te drinken dan zo'n functionaris slechts van afstand te kunnen waarnemen als een soort verveeld kroonjuweel dat bij iedere maaltijd of danspartij verplicht moet schitteren. Of gasten bij zijn tafel moet laten aanschuiven, omdat het geloof ik een hele eer is als je tegelijk met zo'n hoogwaardigheidsbekleder een vorkje mee mag prikken. Dat is op een chique cruise lang niet voor iedereen weggelegd. Zelfs een kapitein heeft nu eenmaal een beperkte eetlust en het is dus zaak de disgenoten naar belangrijkheid mondjesmaat te selecteren. De kapitein van de Vacationer pakt het heel anders aan. Reeds bij de eerste maaltijd verzamelt hij het kleinste grut om zich heen dat eerst allemaal om de beurt een paar minuten zijn pet wil dragen, ook al heb ik wel eens gehoord dat zulks aan tafel minder gepast is. En dan vertelt hij kennelijk boeiend over wat hem allemaal in zijn zilte bestaan is overkomen, want wie verre reizen maakt kan veel... enfin. De kinderen hangen aan zijn lippen en wat misschien nog belangrijker is, de ouders hebben rust. En daar schijnt het bij vakantie toch allemaal om begonnen te zijn, dacht ik. De maaltijden zijn trouwens goed, degelijk, zonder flauwekul. Ik heb ze aan boord van schepen met vee! meer pretenties wel slechter gehad. .

Geld zie je niet of nauwelijks omgaan op de Vacationer. ledereen stort aan het begin van de reis een bepaald bedrag waarop een kaart met — dit tegoed wordt verstrekt. Bij aankopen aan de bar of in de scheepswinkel wordt het bestede bedrag automatisch afgeschreven en als je het" nulpunt weer bent gepasseerd, word je gewaarschuwd. Dit simpele systeem zorgt ervoor dat je niet steeds geld op zak hoeft te hebben of na hoeft te denken over de fooi. Dat kan na afloop — als | alles in orde is bevonden — ? altijd nog wel. Open is de bar van de Vacationer vrijwel altijd en ook de winkel werkt niet echt met vaste tijden. Als je toevallig een tube zonnebrandcrème nodig hebt kan je die altijd ; wel krijgen. Het luistert hier gelukkig allemaal niet zo nauw als op de drijvende zeekastelen waarop je soms een soort spoorboekje moet hebben om op de hoogte te blijven van de openingstijden van het een en ander. Dat de stemming aan boord . van de Vacationer, geschikt voor zo'n 160 gasten, met het woord gemoedelijk het best. wordt gekenschetst, had u inmiddels wel begrepen. Een stukje levende muziek (ik kan aan die uitdrukking maar niet wennen: alsof er ook dode muziek zou bestaan) is er altijd wel aan boord en in mijn geval betreft het twee Rotterdammers die op deze manier met hun dames hun vakantie verdienen. Zo gaat het trouwens op alle cruise-schepen. De mensen die de gasten bezig moeten houden doen het in ruil voor een gratis reisje. Zo wast de ene hand de andere. Een zwembad: u denkt natuurlijk dat zo'n omgebouwde auto-liner als de Vacationer geen zwembad zou hebben. Is er óók. Klein, maar. dat is het altijd op een schip en het gaat tenslotte maar om een frisse duik. Wie kilometers aan een stuk door wil zwemmen, moet maar overboord. Trouwens, de Vacationer meert op zijn tocht bijvoorbeeld ook in het Portugese Portimao, waar riant aan het strand kan worden gelegen . en gezwommen. Gibraltar is een interessante apenrots die je nu eenmaal gezien moet hebben en één bezoekje aan hartje Tanger is eigenlijk zat., i Al zijn er overal excursies natuurlijk. Vooral die in Sevilla is de* moeite waard. Een historisch gebeuren. En warm dat het daar kan zijn. Geen wonder, dat deze stek de braadpan van Europa wordt genoemd. Op de pleinen zijn veel duiven' die op je hoofd willen gaan zitten (als ze het daar bij laten tenminste) en de oude gebouwen worden bewaakt door: soldaten die er wat landerig bijstaan. Je kan zo zien dat het weinig te betekenen heeft. als het echt menens wordt. I
Geduldig
De Vacationer wacht geduldig. Het is ook mogelijk hem gewoon te laten wegvaren. NRV Holiday heeft in iedere plaats hotels en appartementen beschikbaar, zodat je het kan regelen dat het schip je na een of twee weekjes weer oppikt. Niet dat je het gauw benauwd krijgt in je hut, want ook die is prima en van alle sanitaire gemakken. voorzien. En op de laatste avond de kapitein dan toch vragen of u misschien een colbertje hebt meegenomen. Zeer nadrukkelijk, het hoeft niet. Avonds blijkt dat vooral de dames toch wel op zo'n feestelijk afsluitertje hadden gerekend. Al was het voor mij op eerlijke en simpele manier « feestelijk genoeg.





4 opmerkingen:

  1. Ik ben er ook al heel lang naar op zoek.
    Wij hebben de eerste vaart van meegemaakt.Paasverlof 1984
    Portimaro,malaga,sevelia,tanger,gibraltar,faro
    Prachtig schip. Het zwenbad was wel spectaculair ;-) Als het zwembad half vol water was , kwamen de golven net tot aan de rand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Heer ik ben op zoek naar foto's. Dit schip werd in Tanger namelijk bevoorraad met proviand. Nederlandse chauffeurs stonden daar 3, 4 weken te wachten. Voor ze leeg waren.. Bvd

      Verwijderen
  2. Hij veranderde inderdaad naar Coral Princess maar,Er waren zo 2 schepen.
    De coral Princess van universal Summit was een ander en veel groter cruiseschip.
    Naar informatie die ik heb bekomen zou de oude vacationer nog steeds varen in de caraiben.
    Ik zie dat ik een fout heb gemaakt. Onze reis was in 1983. Schip kwam toen pas uit werf. Ook de zaakvoerder met zijn familie was meen aanboord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog iets leuk :



    6:48 in Delfzijl, Harlingen, Vraag | Permanente link | Reacties (2) | Reageer

    zondag 21 oktober 2007
    Vraag (2)
    MARE LIBERUM Scheepsfotografie zag onze vraag
    op KOOPVAARDIJ en stuurde deze foto genomen
    te Curaçao op 22 juli 2000 als CORAL PRINCESS
    opgelegd bij Curaçao Drydock Company

    De voormalige Nederlandse VACATIONER
    van Vacation Line B.V., Rotterdam (Belair B.V.)
    gebouwd bij Werf "De Merwede" v/h van Vliet & Co. / 601
    1986 herdoopt CARIB VACATIONER onder de vlag van de
    Nederlandse Antillen

    © MARE LIBERUM Scheepsfotografie



    11:55 in Curaçao, Vraag | Permanente link | Reacties (0) | Reageer

    zaterdag 20 oktober 2007
    Vraag
    In de St. Annabaai in Willemstad op de Nederlandse Antillen moet nog altijd de oude
    Vacationer bouwjaar 1971, imonummer 7038214 liggen
    onder de naam Carib Vacationer o.i.d. als dit er nog opstaat.

    .

    Wie weet of dit schip daar nog altijd ligt en wie heeft er eventueel foto's hoe zij er daar bij ligt.
    Dit schip was indertijd aangekocht door Christoffel Reizen in Rotterdam die kleine cruises organiseerde rond 1980 in de omgeving Spanje-Portugal-Marokko.
    Zij was gebouwd in Hardinxveld in 1971 en in de vaart gebracht als Craigavon als kleine handelsvaarder en in 1982 te Harlingen omgebouwd tot passagiersschip.

    .
    Wie verschaft raad! (reageren kan onderaan dit bericht)

    Alvast bedankt namens Roel Broere





    15:18 in Vraag | Permanente link | Reacties (2) | Reageer

    BeantwoordenVerwijderen